Aromer och boktips

Min skrutt är på dagis och jag låg precis ute i gräset på en filt och läste min favoritbok; Mats-Erik Nilssons "Den hämlige kocken".
 Jag hade precis läst klart första kapitlet(har redan läst den flera gånger), om bla. rökaromer, när jag tyckte att det va på tok för dragigt och dessutom lunchdax. Jag gick in, gjorde en sallad, satte in rästerna från igårkväll i micron och satte mig ner framför datorn och möts av detta i min inkorg:


Röksmak i mat kan vara farligt för hälsan

Röksmak i diverse produkter är populärt och tillsätts i allt fler matvaror. Rökaromer dyker upp i allt från korv, feta fiskar till sås, soppor, frukostflingor och snacks. Och nu kräver EU:s livsmedelsmyndighet, EFSA, en större säkerhetsmarginal för tre vanliga rökaromer som används till olika produkter, då det är väldigt osäkert kring hur tillsatta rökaromer påverkar hälsan. Hittills har fyra produkter granskats och av dessa har tre fått underkänt, dock har risken för genskador kunnat avskrivas i samtliga fall. Men EFSA:s experter har upptäckt att det helt saknas studier som visar på vilka långsiktiga hälsoeffekter de tillsatta rökaromerna har, och de har heller inte tagit reda på vilka effekter det har på reproduktionen och utveckling.

Däremot kom forskarna fram till att råttor som fått i sig för höga doser blivit sjuka. Klaus-Dieter Jany, expertpanelens ordförande, anser att det är en otillräcklig säkerhetsmarginal mellan den uppskattade exponeringen och den nivå där hälsan kan skadas. Men Ulla Beckman-Sundh, toxikolog på Livsmedelsverket, anser att det inte finns någon större anledning till oro.
- För de allra flesta konsumenter ligger konsumtionen inom en acceptabel nivå, men säkerhetsmarginalen har krympt. Det som hänt är inte att man upptäckt en fara utan att man konstaterat att det saknas kunskap. Därför har osäkerheten ökat, säger Ulla Beckman Sundh.

Det var en av artiklarna i NetDoktors nyhetsbrev.

Boken jag läser kom ut 2007 och sen dess har det inte hänt mycket med halvfabrikaten,
iaf långt ifrån tillräckligt, och de flestas brist på kunskap om vad de sätter i sig är fortfarande upprörande. Jag skrev i ett tidigare inlägg om godis till barn mm och där tror jag att jag nämner aromer nånstans. Aromer är, oftast konstgjorda, kemikalier som härmar smaken hos riktig mat. De finns i nästan all färdigmat, ja faktiskt i det mesta en normal svensson äter och man har ingen aning om vad dessa gör mot vår kropp, om det är
cancerframkallande etc.
Titta t ex på ditt älskade fruktte så ser du antagligen arom/aromer i innehållsförtäckningen, dett pga att de kostar mer pengar för t ex lipton att tillsätta riktiga frukter i te't! 

Skriver mer om det här senare, ska hämta knodden på dagis nu! Kram på er och läs innehållsförtäckningarna på era "matvaror" under tiden som jag är borta ;)




Kommentarer
Postat av: lillis



Vad hade du för bmi när du va som sjukast? Hur gammal va du då?

svar: 14,7 ungefär, jag hade precis börjat i ettan på gymnasiet.



Hur kommer det sig att du inte fick någon proffisionell hjälp att bli frisk, eller fick du det?

Svar: Jag kunde nog fått det men jag vägrade och gick aldrig till psykologen heller!

2009-04-27 @ 17:09:42
URL: http://frulillis.blogspot.com/
Postat av: E

det där är verkligen en bra bok, väldigt intressant!

2009-04-27 @ 20:45:05
URL: http://atstord.blogg.se/
Postat av: lillis

vill du inte bli frisk? slippa den ständiga kontrollen och ångesten?

Live

Laught

Love;)

2009-04-27 @ 22:19:30
URL: http://frulillis.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0